بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Saturday, February 12, 2011

beratnya rase untuk berubah?

Salam'alaykum wrh...

ketika melintasi dapur, aku terdengar satu perbualan drpd teman rumahku... otakku saat ni sdg sarat memikirkan exam microb 2 hr lg...

"weyh, member ak kat sne dh berubah laa".. "haah, kwn ak pun same.. kat sekola dlu ntah hape2,skrg dh lain... ak tgk fb dia.. pergh!"

berubah?? berubah jd ape? pastinya bkn ubah jd super saiya ke cicakman ke, tp cara dan misi hidupnya..

perbualan mereka mengingtkan aku akan satu kata2 ...

"bukan mudah hendak berubah.. iman yg terdorong dgn keinginan@azam yg kuat dismping xkesah apa org nk kate mampu membuatkn seseorang itu berubah.."

btol... byk dugaan bila nk berubah menjadi org yg soleh@solehah... aku pun kdg2 rs pelik... nnt kalo jd baik, xleh wat nakal2 dh.. is that really a statement? kenapa stil rs nak wat nakal2 sdgkn Allah Swt dh bg kita peluang utk sedar yang kita kena berubah menjadi hamba Allah yg sbnr???

Bukan semua manusia yg diketuk hatinya oleh hidayah Allah swt... kita tahu & merasakan yg memmmang kita kna berubah utk memegang amanah Allah ini, sbb kita semua dh tahu tggjwb kita... cuma hati kita ni je....kdg2 kita malu dan segan.. nnt nmpak baik sgt, cm ust/ustazah plak... lek2 sudah~...

Hati yg telah terjaga itu perlu segera diselimutkan dgn pakaian taqwa.. jgn biarkan ia terdedah lama dgn jahiliyyah2 kecil yg akhirnya menyebabkn ia tenteram kembali dlm dunia lamanya...

teruslah bermujahadah dlm memperbaiki dirimu... mungkin inilah kali terakhir hidayah Allah swt itu hinggap di hatimu.. jika ia tidak digenggam dgn seeratnya, mungkin ia tidak akan kembali.. yakinlah, Allah pasti menguatkan dirimu apb kamu berubah kerana Nya dan untuk mmgg risalah Allah swt ini... walaupun ia berat, kita tahu apa tujuannya... Di Sana.. 9:41

Allahu'alam.... maafkan diri ini kerana aku tak terlepas dari kesalahan tp aku ingin berubah memperbaiki diriku... tegurlah jika aku salah dan ikutlah jika ia membawa kebaikan...

saifullah shaarani
warsaw poland
4.25pm...10 rabiul awwal 1432h

2 comments:

Nasrullah Jaafar said...

"Bukan semua manusia yg diketuk hatinya oleh hidayah Allah swt..."
Menarik post ni epoi....
long time no news maa...hehe
pe kabor bro?haiyaa...all the best for the exam (^_^)

Saif Shah =) said...

salam'alayk my most beloved akhi!!

rindu sama kamu juga~~ ! =)
alhamdulillah beginilah... exam-oriented study... huhu....
Jay zee kay kay nas, doakan selalu...

dah kembali ke tronoh? hehe... moga terus tsabat ya akhi, insyaAllah... (^_^)

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran