بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Wednesday, April 29, 2009

Si Hati...

SI HATI, Jangan melencong di persimpangan...


Si Hati,
Sering Aku hilang di tengah lautan,
Yang dalamnya tidakku sedari,
Aku mencuba menjagamu,
tapi, dalam masa yang sama,
Aku turut menodaimu.

Si Hati,
Adakah aku menjagamu?,
Adakah Aku memberimu makan,
dengan kalimah2 Pencipta engkau dan aku,
atau hanya sampah dan najis yang aku suapkan,
setiap pagi dan sore.

Si Hati,
Aku berfikir, cukupkah didikan selama ini,
yang aku berikan untukmu,
supaya kata-katamu dapat menentukan,
antara kebaikan dan keburukan,
untuk diriku ini yang sering berada di persimpangan.

Si Hati,
Layakkah aku,
mendambakan cinta yang lain,
sedangkan cinta Yang Satu belum ku penuhi,
untuk bertakhta di dalammu...

Warszawa, 29/04/09, 10.25pm


“Mintalah fatwa kepada hatimu. Kebaikan itu adalah apa-apa yang tenteram jiwa padanya, dan tenteram pula dalam hati. Dan dosa itu adalah apa-apa yang syak dalam jiwa, dan ragu-ragu dalam hati, meski orang-orang memberikan fatwa kepadamu dan mereka membenarkannya.”
(HR Muslim)

Mencari Hikmah Yang Hilang... ^_^



"Zero to Hero".... Ameen

[Aku yang mahu terus memburu]


3 comments:

Anonymous said...

salam akhi..

wah, puitis benar ye (bace dlm tone indonesia).. hehe..

insyaAllah, mari same2 kita mendidik hati.. kerana pentarbiyyah pertama yg dilakukan oleh nabi juga bermula dengan hati.. membuang segala jahiliyyah dan berhala2 dr hati sahabat2.. sehingga mereka sendiri yang meruntuhkan berhala2 di mekah..

kitalah mutarobbi dan murobbi!!

wslm

Ansorullah said...

salam...

btol tu akhi... banyak sgt hiburan2 dunia yang masih bertakhta di hati...
skrg, mungkin 'berhala' tu bleh digantikan ngan 'PSP, Manga, X-box, EPL' dan sbgnya... huhu..

Semoga 'Si Hati' tidak Dirasuki oleh 'Si Bangga'.... http://smalldeeds.wordpress.com/2009/04/27/si-bangga/

Ansorullah said...

Bidadari Dari Timur…
Seandainya direntasi laut segara,
Tiada yang bisa menandingi lautan tabahmu,
Seandainya gunung dijadikan pasak,
Belum tentu seteguh setiamu,
Seandainya ditawarkan buatku seorang isteri,
Kau yang ingin kubawa hingga ke negeri abadi…

Buku : Bidadari Dari Timur (Memoir Isteri Seorang Pejuang) by Tuan Sabariah Tuan Ishak.... (isteri TGNA) ^_^

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran