بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Wednesday, September 1, 2010

Selamat MERDEKA kan diri....


salam'alayk... salam merdeka...

semalam, 31 ogos 2010, tarikh ulang tahun kemerdekaan ke 53 negara kita, Malaysia...
alhamdulillah, aku sebagai hamba Allah yang hidup di tanah yg bernama Malaysia merasa syukur atas nikmat yg diberikan Allah SWT ini... aku tidak memilih dan tidak berhak menentukan dimana aku dilahirkan, semestinya, aku sepatutnya melafazkan kesyukuran yg setinggi-tingginya..

mungkin ada berkata, "Nasib baik x dok kat afghanistan, iraq, kalo x mesti tgh berperang je..."
sedar ke kita, mereka yg hidup di sana, adakah mereka yg memilih utk lahir & menjalani kehidupan di sana? kita kdg2 xsedar apa yg kita ungkapkan...

ada juga aku membaca ungkapan salah seorang FaceBooker di FBnya, mengomen ttg protes indonesia ke atas malaysia, sehingga ada yg meng'hack' beberapa laman web di msia, "alahhh, xkesah pun... indonesia tu lagi kolot dari kita... buat laa ape2 pun, xde effect pun"

owhh, shbt ku, komenmu ini sungguh xmenyenangkan diriku yg membacanya... ape laa agaknya salah mereka... hingga kita merasakan kita lebih bagus dari mereka kerana mereka indonesia dan kita malaysia?? adakah mereka memilih untuk menjadi indonesia?

aku juga sgt2 terkilan dan sedih, dengan melihat beberapa gejala yg brlaku dalam masyarakat umum kita sejajar dengan menjelangnya tarikh kemerdekaan ini... dalam lingkungan seminggu sebelum menjelangnya 'merdeka' yg kita agungkan ini, mari kita melihat apa yg berlaku di tanah air kita... (ok, seminggu je k, not even setahun~, apatah lagi 53 tahun~)
- BuAnG BaYi
- 'NaJiS' MaSuK MaSJiD
- FiTnaH
- KuRanG TaQWa
- Ganyang MaLaYsiA
dan banyakkkk lg.... ini ape yg aku terbaca dan teringat...

ape cerit?? ni ke namenya "MERDEKA"... huhu.. aku malas nak menulis penghayatan2 merdeka di cni.. korang semua konfem boleh bace banyak di laman tazkirah lain... cumenya, aku nak kita same2 fikir, apa yg kita kena buat... KITA kena buat, bkn ustaz-ustazah, pemimpin kpg, tok imam je... tapi "KITA"...



Daripada Ummul Mukminin ‘Aisyah radliallahu ‘anha, beliau berkata,

Aku berkata kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, apabila aku mengetahui waktu malam Al Qadr, apakah yang mesti aku ucapkan pada saat itu?” Beliau menjawab, “Katakanlah, Allahumma innaka ‘afuwwun karim, tuhibbul ‘afwa, fa’fu’anni (Yaa Allah sesungguhnya engkau Maha pemberi ampunan yang mulia, suka memberi pengampunan, maka ampunilah diriku ini).” (HR. Tirmidzi nombor 3513, Ibnu Majah nombor 3850 dan dishahihkan oleh Al Albani rahimahullah dalam Shahih Ibnu Majah nombor 3105)

barakallahufeekum... (^_^)
saifullah shaarani...
after iftar, malam 23 ramadhan...
mari pecut!~

No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran