بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Sunday, May 31, 2009

Ilmu vs Amal

Sdg aku dlm perjalanan pulang dr farmasi tgh hari smlm, setelah membeli "Gripex" - ubat demam, selsema, batuk & pening, all in 1.... aku ditegur oleh 2 org mamat polish...

"Przepraszam, Gdzie jest sklep?",* salah seorang bertanya. Owh, aku tahu sangat ape yang ditanya itu. Aku baru je selesai mengambil final exam polish, sungguh pasti aku tahu ape yang dia mahukan...

Namun aku terkelu hendak menjawabnya... dgn lagak spt budak xtahu ape2 ttg polish, aku menunjukkan ke arah depan,"erkk, go straight"... aduh, peluang terhidang depan mata untuk aku aplikasikan ape yg aku blaja... namun, English jugak aku balaskan...

bkn ssh pun if aku ckp, "Prosche isc prosto, sklep jest po prawej stronie"*.... hahh~~
dan mereka berlalu sambil bergelak ketawa....dan aku pula, ditinggalkan sendirian dalam dilema smbl mengutuk diri sendiri dek kelemahan diri ni, smg dpt memotivasi utk terus mengaplikasikan ilmu2 yg segalanya dtg dr Allah SWT nie...

btol laa ape yg org ckp, if just blaja teori, but xreti aplikasikannya, mmg xberguna jugak...
begitulah jugak lagaknya dengan Islam yg kita genggam skrg... kita tahu ilmu ibadah, ilmu aqidah, tahu hukum fiqh itu ini, tahu hadith dan hafal ayat hafazan wajib untuk KAFA, namun jika semuanya sekadar ilmu semata2 dan tidak diaplikasikan dalam kehidupan, alangkah sungguh sia2nya ilmu2 itu telah dipelajari tu.... lebih baik belajar satu ilmu yang diamalkan seharian dalam kehidupan... mungkin orang2 kafir, musuh2 Islam di luar sana bergelak ketawa melihat perlakuan dan tingkah laku kita yang jauh dr sifat2 Islami, yang berjaya mereka doktrinkan...


العلم بلا عمل كشجر بلا ثمر
"Ilmu tanpa AMAL, bagai pohon tidak berbuah"
(pepatah Arab)



aku, yang masih banyak perlu dipelajari, belajar dalam mengutip mutiara2 ilmu dan belajar bagaimana cara untuk menggerakkan ilmu tersebut.....


Dan sebagaimana Rasulullah SAW Bersabda :
"Aku berwasiat kepada kalian untuk bertakwa kepada Allah, mendengar, dan ta'at, walaupun yang memimpin adalah seorang budak Habsy. Sesungguhnya siapa di antara kalian yang masih hidup setelahku, niscaya akan melihat banyak perselisihan, maka hendaklah kalian berpeegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafa'ur Rasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah itu dengan geraham, dan hendaklah kalian menjauhi perkara-perkara yang baru, karena setiap bid'ah itu sesat'."
-HR. Abu Dawud-



* Przepraszam = Excuse Me
* Gdzie jest sklep? = Where is the shop?
* Prosche isc prosto, sklep jest po prawej stronie = Please go straight, the shop is on your right side

p/s : 10 subjek je for SPM next year??!!... bior betoi!!.... mungkin ade btolnye, blajar banyak2 subjek, satu ape pun xdpt aplikasi dlm kehidupan... bagaimana yg mengambil subjek agama??... sudah difikirkan ke blom?? hmm pikir2kan jugak ye pak2 menteri...

(aku yang berada dlm keadaan ke'pening'an menghabiskan revision anatomy niiii~~ bittaufiq wannajah shbt sekalian)

6 comments:

Anonymous said...

salam
post yg mmg 'trkena' dgn diri sy sniri...
mmg sbnrnye byk je pluang nk aplikasikn bhse dorg(in my case,cesky)...
tp suke bg alsn pd diri sniri...
kalau jln dgn kwn yg lg hbt cesky,dielah yg jd 'pemudahcara'...
jzkk,pringtn yg brmanfaat innsyaAllah:)

alhuda said...

salam..
bestnye dapat blaja bhasa lain~
yup,mine is more shameful coz bdk2 kecik from palestine yg gelak when i can't apply my arabic language yg dah 3thn dtinggalkan...sedih pun ade.
pandai teori pun xguna,kalau application failed.dat's why pentingnya niat belajar kerana Allah dan islam,insyaAllah..

Anonymous said...

salam epoi..

demam dah ok ke? syafakallah

wslm

Ansorullah said...

salam'alayk...

to anonymous,

mmg banyak sgt peluang yg ada... siap dihidang, tunggu nak disuap je... itu pun ssh kan... xper2.. insyaAllah bleh kite improve lg... that's how learning with experience...


to alhuda,

erm... Arabic is one of the language that i really miss it...
last time blaja francais, arabic hilang dlm ingatan, then learning polish, francais pulak lesap... huhu... that's how important "amali" is, right?? ^_^


to smalldeed,

alhamdulillah sheikh, beransur2 pulih, cume pening2 tu masih ade lg... berat skali rs kepala ni nk absorb... really need to get antibiotik!!
all the best exam esok dan seterusnya.... doa kn ye...

Syuhada Salleh said...

hehe..terbelit2 lidah saya nk menyebut nih..
xper2..teruskn yer perjuangan di sana...=)

Ansorullah said...

haha, org yg blaja bhs ni pun terbelit2 lidah jugak...
tp insyaAllah, perlahan2, jatuh kita bangun balik...
we are not perfect bcoz we r creation... so, everyone deserve their chances to improve...

dh masuk sem baru ke? all the best too...

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran