بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Thursday, September 10, 2009

Ooh~


- Yang kecil ni, nak di'lenyek' ke di'ampung' nie -

Seorang ibu menidurkan anak lelaki kesayangannya, Aiman, dengan menceritakan suatu kisah dalam Al-Quran tentang Nabi Sulaiman dengan semut.


Dan untuk Sulaiman dikumpulkan bala tenteranya dari Jin, Manusia dan Burung, lalu mereka berbaris dengan tertib.
(27:17)



"O0h~, taat sungguh mereka pada Nabi Sulaiman ye Bu."
"Ya, Man. Itulah yang kena ada pada diri seorang pengikut. Selagi ketua atau pemerintahnya tidak melanggari hukum syara', segala arahannya patut dipatuhi dan ditaati."


Hingga mereka sampai ke lembah semut, berkatalah seekor semut, "Wahai semut-semut! Masuklah ke dalam sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan bala tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari."
(27:18)


"O0h~, semut itu lagaknya seperti seorang ketua ya Bu. Sungguh bertanggungjawab kepada anak buahnya, bagi menyelamatkan diri dan mengelak dr mara bahaya."
"Ya Man. Seorang ketua atau pemerintah perlu prihatin dan bertanggungjawab akan kebajikan anak buahnya. Yang di'bawah' mencerminkan kepemimpinan yang di'atas'."


"Maka dia (Sulaiman) tersenyum lalu tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdoa, "Ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-MU yang telah engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan rahmat-MU ke dalam golongan hamba-hamba-MU yang soleh."
(27:19)


"O0h~, sungguh mulia hatinya Bu. Walaupun berada di atas dan lebih besar, dia masih mendengar kata2 semut2 yang di bawah tu."
"Ya Man, itulah yang perlu ada pada diri setiap dari kita. Bersyukur dengan setiap nikmat yang diberi walaupun sekecil-kecil nikmat. Dengan melihat kepada mereka yang lebih memerlukan di bawah, kita akan merasa lebih bersyukur akan apa yang Allah telah kurniakan kepada kita."


"Kullukum raa'in Wa kullukum mas u'lun ann ra'iyyatihi"

"Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dimintai pertanggungjawaban tentang kepemimpinan kamu."
(HR Bukhari & Muslim)



-aku takut akan hisabMU-

p/s : only 10days left...(T_T).. sediyhnya, mari rebut malam2 yang terakhir nie!!

3 comments:

nur akmal said...

best citer nie... dari surah al-naml. pasal semut~

beratnya tanggungjwb pemimpin itu!

Ansorullah said...

tanggungjawab seorang pemimpin sgt berat...

Daripada Abdul Rahman Ibn Samurah, katanya: “Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:


“Wahai Abd Rahman Ibn Samurah janganlah engkau memohon sesuatu jawatan pemimpin (kepimpinan). Sesungguhnya jika diberikannya (jawatan pemimpin) dengan permintaan engkau (disebabkan cita-citamu), maka engkau akan diserahkannya tanpa ditolong (menanggung seluruh bebannya). Tetapi jika engkau diberika kepimpinan tanpa meminta (ditugaskan tanpa cita-citamu), maka engkau akan ditolong (untuk mengatasinya).”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

nur akmal said...

oooo~ best gak maksud hadis di atas. alhmdulillh, jika itu kita dipilih, maka, insyaAllah, Allah permudahkn utk memikul tnggungjwb itu~

amin~

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran