بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Tuesday, December 15, 2009

Diari Kembara (Part 2) : .:. Bumi HoloCaust .:.


Salam'alayk kpd jiwa-jiwa yang rindu kepada keadilan dan keamanan....


Berjalan, Melihat dan Mentafsir (-_-")


Seterusnya, ingin ku menceritakan serba sedikit secara ringkas tentang peristiwa ‘Holocaust’. InsyaAllah ini menurut pembacaan dan kefahamanku. Sekiranya ada yang tak kena, teguran kalian amat ku hargai.


‘Holocaust’ dalam bahasa Greek bermaksud ‘Whole Burnt’ adalah satu nama yang diberikan kepada pembunuhan terancang terhadap Bangsa Yahudi. Kawasan ini terletak di Krakow, satu bandar di selatan Poland, kira-kira 300km daripada ibu negara Poland, Warsaw tempatku menetap. Dikenali sebagai ‘Auschwitz Concentration Camp’, tempat ini bukanlah asing bagi pelancong-pelancong yang datang ke Poland. Ia menjadi tumpuan utama bagi para pelancong dan para pelajar untuk mengetahui sejarah pembunuhan kejam yang dilakukan terhadap bangsa Yahudi oleh pihak NAZI di Poland. Terdapat beberapa bangsa lain turut terlibat dalam menjadi mangsa peristiwa tersebut iaitu bangsa Polish sendiri, bangsa Gipsi dari Romania, dan serpihan-serpihan dari negara berdekatan seperti Russia, Perancis, dan Ukraine.


Sebelum aku menjejakkan kaki, serba-sedikit rujukan dibuat untuk mendapatkan gambaran tentang peristiwa yang berlaku. Tiada jumlah yang benar-benar tepat direkodkan mengenai jumlah kematian mereka kerana rekodnya dikatakan telah dimusnahkan oleh pihak NAZI sendiri sebelum mereka meninggalkan Poland. Beberapa sejarawan mengatakan kira-kira 1.1 juta orang telah terbunuh namun beberapa pihak cuba mempertahankan sebanyak 4 juta orang telah terbunuh. Mengapa nak 4 juta jugak??! (-_~)


- Kawasan tahanan mangsa -


Dengan izin Allah SWT, aku berjaya tiba dan melihat sendiri tempat kejadian tersebut dikatakan berlaku. Apabila tiba di kawasan ini, aku dapat melihat betapa terancangnya mereka dalam melakukan pembunuhan ini. Dipertontonkan satu persatu di dalam muzium tersebut barang-barang peribadi mangsa pembunuhan, keadaan bilik tidur, tandas, cara kerja paksa, cara pembunuhan dan gambar-gambar mangsa yang sempat ditangkap sebagai rekod. Cara pembunuhan utama di Auschwitz Camp ini ialah dengan mengepung mangsa di dalam Bilik Gas Beracun @ 'Gas Chamber', menggunakan "Zyklon B", yang mempunyai Hydrogen Cyanide (HCN), gas tanpa warna yg sangat2 beracun. huu~


Terdapat satu slogan terukir di pintu masuk kem ini yang bertulis “Arbeit Macht Frei” dalam bahasa German yang bermaksud “Bekerja Membawa Kebebasan”. Slogan ini hanya satu penipuan dan kata-kata semangat yang palsu, kerana yang pasti, mereka tetap akan dibunuh di dalam kem tersebut.


- Di hadapan pintu pagar -


Suatu Perancangan?... (*_*)


Segalanya menggamit memori aku akan kekejaman dan pembunuhan yang dilakukan oleh bangsa Yahudi ini pula terhadap rakyat Palestin di bumi Al-Quds sendiri. Bagaimana mereka dapat menjadikan peristiwa ini sebagai salah satu modal simpati dunia untuk melakukan kekejaman demi kekejaman dan pembunuhan demi pembunuhan terhadap bangsa Palestin dan demi mengambil tanah suci itu daripada umat Islam. Allahuakbar! Terfikirkah kita semua akan perkara ini?


Apabila selesai mengelilingi muzium dan kawasan Auschwitz Camp ini, aku dan beberapa orang sahabat cuba menghayati peristiwa ini dan menyimpulkannya sebagai satu KONSPIRASI. Mengapa aku katakan begitu? Antara sebabnya telah ku nyatakan di atas. InsyaAllah, jika diberikan kelapangan masa dan kerajinan, akan ku kupas dalam edisi yang akan datang. Yang pasti, Bumi Holocaust akan terus kekal di sini sebagai bukti kekejaman yang melahirkan simpati dunia terhadap bangsa Yahudi, namun bagaimana kita melihat dan menghayati sesuatu peristiwa lebih penting dalam menyelami sejarah sebuah ummah.

- Batu peringatan dari Presiden Israel (wujud sebuah negara nie??!) -

Wallahu’alam bissawab
...

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." (Ar-Rad, 13:11)

Mari kita fahami sejarah dengan mata hati... segalanya berkaitan dengan kehidupan kita pada hari ini... Yakinlah, sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya...
salam dari bumi konspirasi (^_^)v

1 comment:

nur akmal said...

Waallah hua'alam.... mmg bnda ini tragis. sy juga penah bc ttg hal ni wktu Aman palestine ari tu. bila ingt balik ap yg mereka lakukn thadp rakyat palestine, rs itu hilang... InsyaAllah, semoga Allah sntiasa merahmati bumi al-Quds itu. hanya doa mmpu dikirmkn...

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran