بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Saturday, February 13, 2010

Bukan salah ibu mengandung...

بسم الله الرحمن الرحيم


Dari jabir r.a katanya Rasulullah s.a.w bersabda:
"Perumpamaanku dengan kamu sekelian ialah bagaikan seorang yang menyalakan api. Maka serangga-serangga berterbangan menjatuhkan diri ke dalam api itu. Padahal orang tersebut telah berusaha menghalaunya. Dan aku telah mencegah kamu semua agar tidak jatuh ke dalam api tetapi kamu meloloskan (melepaskan) diri dari tanganku.” (Riwayat Muslim)


Rasulullah SAW adalah rasul, utusan yang diutuskan memberi panduan dan tauladan kepada manuasia ke jalan yang Haq, yakni mengESAkan Allah SWT dan menegakkan syariatnya di muka bumi ini. Tugas baginda menyampaikan risalah-risalah ini kepada manusia telah dilakukan baginda dengan sebaik-baiknya... Ada yang menerimanya dan ada yang menolaknya... Itulah lumrah manusia... Namun, tugas tersebut tidak selesai selepas wafatnya baginda kerana masih ramai di luar sana dahagakan hidayah itu... Mereka masih dalam kesamaran, menunggu bilakan datangnya cahaya-cahaya yang akan menerangi jalan mereka...

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا... (١٤٣)

“Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pertengahan, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia dan Rasulullah pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu...”(2:143)


Apakah yang dimaksudkan dengan umat pertengahan itu? Mungkin dalam terjemahan quran yang kita baca, yang ada foot note tu, ia ditafsirkan sebagai umat yg adil atau umat di pertengahan zaman atau juga umat yang seimbang antara dunia dan akhirat... Namun umat pertengahan yang kita mahukan di sini ialah umat yang menjadi perantara antara risalah Allah SWT yang telah sampai kepada kita pada hari ini dengan umat manusia seluruhnya.... MasyaAllah.... Jika kita merasakan ini sebagai tanggungjawab kepada kita semua sbg yg mengaku MUSLIM, apakah profesion kita sebenarnya?

Profesion yang mungkin ramai orang mengidam-idamkannya sekarang antaranya ialah Doktor, Jurutera, Businessman, Geologist, Akauntan dan mcm2 lagi... Namun adakah dengan menjadi doktor kelak, kita adalah yang terbaik di hadapan Allah SWT?? Tidak, tidak cukup dengan itu sahabat2...

"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata, "Sungguh, aku termasuk orang-orang muslim (yang berserah diri)?"
(Fussilat, 41 : 33)

Profesion yang terbaik di sisi Allah SWT adalah orang yang menyeru manusia kepada Allah SWT... Apakah yang kita dambakan dengan menjadi seorang yang hanya semata-mata doktor muslim yang baik pada pandangan manusia tanpa menjalankan amanah sebagai saksi kepada risalah Allah SWT ini?

Ayuhhh, tanamkan kesedaran ini dalam diri kita dan merasakan amanah berat ini... Mungkin hari ini, tika anda membacanya, mendengarnya anda tak terasa apa2, tapi renunglah firman Allah ini... Semoga Allah memberikan hidayahNYA kepada kita semua... ameen...

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (١٤٠)....

".....dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya?" dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan." (2:140)

.:. sesungguhnya kemenangan dan kekalahan kita bukanlah terletak pada faktor kekuatan teknikal dan perancangan yg smart semata-mata, namun hakikatnya, ia terletak pada faktor kesolehan kita.... insyaAllah... .:.

p/s : Alhamdulillah... semoga Allah permudahkan juga kerja & penyampaian antum di sana... doa kami untuk semua...

@ Rumah Rakyat (^_^)"

No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran