بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Saturday, March 21, 2009

Lazienki Park - Hadirnya Kedamaian dan Ketenangan

The road not taken.... Choose the right way...

"dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa."
(Al-An'aam, 6 : 153)




The pathway is clearly visible... choose it... dont take the middle way...

Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu terang (jelas) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat (tidak terang halal atau haramnya) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati."
- Riwayat Bukhari & Muslim -




Harta yang dikumpulkan tidak dibawa ke hari penghitungan

"Apakah kamu mendirikan pada tiap-tiap tanah tinggi bangunan untuk bermain-main,
dan kamu membuat benteng-benteng dengan maksud supaya kamu kekal (di dunia)?"
(Asy-Syu'araa', 26 : 128 - 129)



Banyakkan berzikir sang manusia... yang dicipta sebaik-baik kejadian, janganlah kamu dihina sehingga menjadi serendah-rendah penciptaan ke serendah-rendah tempat kembali...

" Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
(Al-Jumuah, 62 : 1)


"Apakah kamu tiada mengetahui, bahwa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki."
(Al-Hajj, 22 : 18)




Damainya Alam ciptaan-Nya ni.... semoga aku menjadi hambanya yang bersyukur dgn nikmatMU..
..


Lokasi : Lazienki Park, Warsaw, Poland... (okt 2008)

Ulasan :
Subhanallah, taman yang menggamit segala ketenangan dan kedamaian... Jazakumullahu khair to all my brothers and sisters for the nice "orientation day" here... Semoga dapat disambut junior baru x lama lg dgn lebih baik, meriah dgn ukhuwwah dan penuh pengisian lagi.. insyaAllah... ^_^
X sabar hendak ke sini semula... "Spring, Welcome!!!!"



[keRINDUan kepada Bonda tercinta di kampung halaman, terima kasih atas doamu utk anakanda di sini ^_^]

No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran