بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Sunday, November 14, 2010

Bacalah...

بسم الله الرحمن الرحيم
salam'alayk... teruskan membaca dan buat kerja...

aku betol2 terasa betapa pentingnya perlu banyak membaca...
dengan membaca, aku tidak akan membuat sesuatu yang lebih sia-sia...
dengan membaca, ilmu pengetahuan dan tsaqofahku bertambah...
dengan membaca, aku dapat mendidik jiwaku...
dengan membaca, aku akan memahami apa dan kenapa semua ini berlaku di dunia sekarang...
dengan membaca, aku mampu melihat bagaimana sejarah mengubah dunia...
dengan membaca, idea dan pemikiran itu akan dapat disebarkan...
dengan membaca juga, aku akan mampu MENYAMPAI kan...
kerana itu, aku kena membaca...

sungguh, aku perlu banyak membaca dan menghadamnya!!!... (buku2 medic yang bertimbun lainnya harus juga ku baca! Doakan aku mampu...)

Suatu ketika dahulu Moshe Dayan (bekas Menteri Luar Israel), menyatakan secara terbuka cita-cita dan keinginan negaranya.(membina Israel Raya dari Nil ke Furat).

Dia mendapat serangan dan kecaman dari bangsanya, kerana mereka khuatir pernyataanya itu dibaca oleh bangsa Arab (umat Islam) dan rencana jahatnya diketahui. Namun dengan tenang ia menjawab serangan kaumnya, katanya: Tenanglah, pecayalah padaku, bangsa Arab (dan juga Melayu – penulis) tidak akan membacanya, kerana mereka tidak suka dan malas membaca”.

Inilah kenyataan pahit yang dimiliki suatu umat yang ayat pertama dalam kitab yang diturunkan kepadanya memerintahkan; “Iqra” (bacalah).

Ternyata mereka malas dan tidak suka membaca. Kalaupun membaca, mereka tidak pandai memahami, kalaupun memahami, mereka tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakannya.

(Dr. Yusof Qaradawi)

Allahu'alam...

Bacalah dengan nama TuhanMU yang menciptakan....

saifullah shaarani
warsaw, poland
11.15am

4 comments:

Nasrullah Jaafar said...

Yup..
btul gak tu Epoi..
doakan aku rajin membaca jugak (^_^)

Anonymous said...

Jazakallah akhi~

Entry yg ana terima sebagai teguran buat diri ini..

Ayuh! mari kite membace!!

Ansorullah said...

salam nas!
jzkk sudi ziarah... ko mmg dh mantap nas! insyaAllah, teruskan... cmne kat sane? terus mengalir? hehe =)salam eid adha

salam akhi!
wa iyyak.. tegur2 lah ana kalo ade salah silap... mmg mudah hati ini nak berbolak balik...

Anonymous said...

walaikumsalam..

insyaALLAH akhi..

moga tsabat di jalanNYA~

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran