بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Tuesday, November 16, 2010

Refleksi Eid Adha


بسم الله الرحمن الرحيم
Salam'alayk... Heart is like a drop of dew and petals of rose

Nak share dua ayat pada malam Aidil Adha ini.. Mungkin ada kena mengena juga dengan hari yang penuh dengan semangat pengorbanan ini... Ayat ni sangat memberikan kesan kepada hatiku tika ku membaca terjemahannya... Jika ditadabburkan pula, mungkin terasa kena tepat terhadap diriku sendiri...

Dan sempurnakanlah pesanan-pesanan dan perintah-perintah Allah apabila kamu berjanji; dan janganlah kamu merombak (mencabuli) sumpah kamu sesudah kamu menguatkannya (dengan nama Allah), sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai Penjamin kebaikan kamu; sesungguhnya Allah sedia mengetahui akan apa yang kamu lakukan. (16:91)

Dan janganlah kamu menjadi seperti perempuan yang telah merombak satu persatu benda yang dipintalnya, sesudah ia selesai memintalnya kuat teguh; dengan kamu menjadikan sumpah kamu sebagai tipu daya (untuk mencabuli perjanjian yang telah dimeteraikan) sesama kamu, disebabkan adanya satu golongan yang lebih ramai dari golongan lain. Sesungguhnya Allah hanya mahu menguji kamu dengan yang demikian itu; dan Ia sudah tentu akan menerangkan kepada kamu, pada hari kiamat, apa yang kamu berselisihan padanya. (16:92)

Bila tgk ayat di atas, satu refleksi yang muncul di fikiran aku ialah, pengorbanan dalam menyebarkan Islam dan Deen ini ke seluruh alam. Bagaimanakah keadaan mereka yang menyebarkan risalah ini? Pastinya banyak keperitan yang harus ditempuh, pengorbanan dan kesabaran yang sangat2 tinggi diperlukan. Namun jika mereka ini mudah berputus asa dan berpaling ke belakang apabila berada di jalan dakwah ini, menghadapi ujian-ujian dunia ini, mungkinkah risalah ini sampai kepada aku pada masa ini?

Mereka, pemegang panji-panji ini, apabila telah melakukan ikrar dan sumpah mereka untuk berjuang dalam jalan ini, mereka tidak akan berpaling darinya. Mereka, penggerak gerabak dakwah ini, setelah menguatkan diri dalam saff ini, mereka tidak akan melarikan diri. Ia hanya menunggu sama ada kemenangan disambut atau syahid yang menanti. Mereka, penyeru haq dan penentang jahiliyyah, apabila telah menyimpulkan ikatan hati dan ukhuwwah dalam harakah ini, tidak akan memutuskan sanad yang telah dipatri tersebut. Ini lah mereka yang menggenggam dan melaksanakan amanah agung ini.

Aku bagaimana? Satu refleksi buat diriku. Cukupkah dengan apa yang telah aku lakukan untuk mengangkat kembali risalah ini? Adakah hendak aku menjadi seperti perumpaan ayat di atas 'perempuan yang membuka kembali pintalan benang yang telah kukuh diikatnya'? Diperdayakan oleh hawa nafsu sendiri dan syaitan yang wujud dalam 2 bentuk itu (jin dan manusia).

Perjuangan di jalan ini tiada persaraannya. Pengorbanan untuk risalah ini tidak menjanjikan apa yang selalu diimpikan manusia duniawi. Modalnya ialah Hati mu yang ikhlas dan diberi kefahaman terhadap ad-Deen ini. Sabda Nabi SAW;

"Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan bagi dirinya, akan diberi kefahaman dalam Deen"


Jari-jemari hanya mampu mengungkapkan. Namun, hati inilah raja yang menggerakkan.

"Daripada Aisyah ra, Nabi SAW sering berdoa dengan mengatakan, ‘Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku untuk selalu taat kepada-Mu.’ Aku pernah bertanya, ‘Ya Rasulullah, kenapa Anda sering berdoa dengan menggunakan doa seperti itu? Apakah Anda sedang marasa ketakutan?’ Beliau menjawab, ‘Tidak ada yang membuatku merasa aman, hai Aisyah. Hati seluruh hamba ini berada di antara dua jari Allah Yang Maha Memaksa. Jika mau membalikkan hati seorang hamba-Nya, Allah tinggal membalikkannya begitu saja" - Hadith riwayat Ahmad dan Ibnu Abi Syaibah.


Allahu'alam.

Salam Eidul Adha, Salam Pengorbanan.

Saifullah Shaarani
Warsaw, Poland
10 Zulhijjah 1431 H
12.00am

No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran