بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Sunday, April 4, 2010

Can't resist the twist...

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam'alayk...
Sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Apa yang perlu difikirkan ialah setiap yang Allah SWT tentukan kepada kita itulah yang terbaik untuk diri kita, dan kita yang perlu berusaha untuk mencari hikmah yang tersembunyi di sebaliknya...



InsyaAllah, esok kami akan memulakan perjalanan ke Wroclaw, yang mengambil masa selama 5 jam dari Warsaw dengan menaiki bas. Doakan keselamatan dan kemudahan bagi perjalanan kami pergi dan balik. Kita merancang dan berusaha yang terbaik, semoga Allah SWT memberi hasil yang terbaik bagi kita semua.

Seperti mana tema spring camp 2010 kite kali ni, 'bersama membina ukhuwwah', 'satu hati' dan beberapa lagi tema yang seumpamanya, insyaAllah, mari kita sama2 betulkan niat kita, dan memohon supaya Allah SWT sentiasa menjaga hati-hati kita dalam menyuburkan ukhuwwah ini.

"Sesungguhnya nilai amal tergantung pada niatnya, dan
sesungguhnya tiap-tiap
(amal) itu tergantung pada niatnya."
(HR. Bukhari-Muslim)


"Sesungguhrya Allah tidak melihat pada bentuk dan tubuh kamu,
tetapi Ia melihat pada hati dan amal kamu."
(HR. Muslim)


Nabi Muhammad SAW telah meluruskan berbagai pemahaman kepada kita, di antara yang terpenting adalah pemahaman masalah iman. Maka keimanan itu bukanlah sekedar berangan-angan, tetapi iman adalah sesuatu yang meresap ke dalam hati dan dibuktikan dengan perbuatan. Antara persoalan iman itu adalah berkait dengan ukhuwwah.
Rasulullah bersabda dalam hadith-hadithnya sebagai berikut:
"Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian, sehingga ia mencintai
saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya."
(HR. Bukhari-Muslim)

"Tidak sempurna iman di antara kalian, sehingga hawa nafsunya mahu mengikuti (risalah) yang aku bawa."
(Imam Nawawi mengatakan dalam Arba'in,
kami meriwayatkannya dalam Al Hujjah dengan sanad Shahih)

p/s: Pegawai Embassy ada pesan, pihak2 yang membuat protes pembinaan masjid Warsaw tu datang dari Wroclaw la... Oh yea? Aku pun terkejut dengar, sedangkan kami akan ke sana... Jadi, tingkatkan doa dan tawakal kepada Allah SWT. Hanya Allah yang mampu membantu kita.


InsyaAllah, banyak lagi kerja masih perlu disiapkan pagi2 ini. Doakan kami!

"Allahumma Yassir Wa La Tu'assir, Atmim Bilkhair...ameen."

Wassalam...

@ BM (^_^)

No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran