بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Sunday, April 11, 2010

Kuatkan Iman - Tingkatkan Amal (KITA)...

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam'alayk...
Alhamdulillah, telah berakhir spring camp poland 2010 kali ini...
MasyaAllah, sungguh banyak pengalaman dan ibrah yang diperoleh drpd SCP kali ini...

InsyaAllah, sedikit update dari bumi Poland...
seperti semua tahu, Presiden Poland dan 1st Lady nye telah maut dalam nahas kapal terbang pagi smlm... Jadi, xperlulah ucapkan takziah kpd sy ye... because kita tak harus mendoakan utk mereka kan... spttnye kita yang berada di Poland, sepatutnya rasa bersalah, at least, sbb dgn mautnya mereka2 ni, (yang ni, yg kita tau), kita masih & telah gagal untuk menyampaikan kalimah Islam untuk mereka. Kita masih gagal untuk menyampaikan syahadah ni pada mereka... mungkin itulah perasaan yang sepatutnya kita ada dalam diri sbg seorang yang faham tugas sebagai daie di bumi ini. Adakah itu perasaan kita sahabat2?

InsyaAllah, siapa2 yang masih belum membaca ape berita pasal ni, bleh click here.

Sy teringin untuk berkongsi tadabbur beberapa ayat Quran yang sempat disembangkan semasa dalam perjalanan balik di dalam bas.

[Al-Hajj, 22 : ayat 38 - 40]
"Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur." (22:38)

"Diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya; dan sesungguhnya Allah Amat Berkuasa untuk menolong mereka (mencapai kemenangan). " (22:39)

- "Diizinkan perang" - ayat ini membenarkan perang bagi org2 Islam yang sebelum ini tidak dibenarkan. Sbb apa? mereka diperangi dan dianiayai. Sblm ni, mereka tidak dibenarkan melawan kaum2 musyrikin ini, kerana zaman Makkah, sblm Hijrah, itulah masa yang Allah sediakan untuk melihat kesabaran generasi awal Islam dalam menghadapi musuh2 mereka.

"Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: "Tuhan kami ialah Allah". Dan kalaulah Allah tidak menolak sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohlah biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah kaum Yahudi, dan juga masjid-masjid yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan menolong orang yang menolong agamaNya, sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa" (22:40)

- mereka ini diusir dan dihalau oleh si musyrikin ini kerana mereka meng'Rabb'kan Allah SWT. kemudian mereka menentang manusia2 penceroboh ini. Sbb ape Allah menolak sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain? Di situ terdapat 2 kumpulan yakni, manusia yang melawan satu kumpulan yang lain. Sekiranya Allah x membenarkan mereka, nescaya akan hancur runtuhlah semua rumah2 ibadah itu. Dan, jangan riso, Allah pasti akan menolong orang yang menolong agamaNYA

Jadi, orang-orang benar2 menegakkan kalimah Allah SWT di muka bumi ini pasti akan diuji dengan berbagai-bagai ujian, sehinggakan meraka ini akan merasai diusir dari kampung halaman mereka sendiri. Begitulah gambaran yg telah Allah sampaikan kpd Rasulullah SAW dan seluruh kaum muslimin yang benar2 berjihad di jalan ini. Memang jalan ini tidak menjanjikan taburan bunga-bunga, hadiah dan rumah & kereta mewahan. Jika kita telah terlebih dari itu, mungkin kita sepatutnya sudah bermuhasabah dan melihat diri kita kembali, adakah kita berada di jalan yang betul...

Ingatan bersama.. Wallahu'alam

@ BM


- Lagu yang aku sangat2 minati semasa zaman kanak-kanak ku, semoga memberi kita kekuatan untuk terus beramal dengan muntij kerana Allah -

2 comments:

Anonymous said...

salam ukhuwah... lama ana tak kunjung blog nih.. =)

Ansorullah said...

salam sheikh.. lame juga xdgr brita ni... insyaAllah moga kita bertemu lagi, di malaysia iA... =)

uhibbuka fillah! (^_^)

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran