بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Friday, April 2, 2010

Antara Sijjin & 'illiyyin

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam'alayk...

Dalam hidup ini, kita sentiasa diberi 2 pilihan...
Sama ada ia akan membawa kita hampir kepada Sang Pencipta ataupun menjauhiNYA...
Sama ada ia akan membawa kita mengikut Iman & Taqwa ataupun menjadi mangsa sang Nafsu...

Kemuncaknya ialah sama ada kita dianugerahkan Syurga ataupun Neraka yang dijanjikan kepada hamba-hambaNYA...

"Sekali-kali jangan begitu! Sesungguhnya catatan orang yang durhaka benar-benar tersimpan dalam Sijjin. Dan tahukah engkau apakah Sijjin itu? (Iaitu) kitab yang berisi catatan amal. (83 : 7-9)"

"Sekali-kali tidak! Sesungguhnya catatan orang-orang yang berbakti benar-benar tersimpan dalam 'Illiyyin. Dan tahukan engkau apakah 'Illiyyin itu? (Iaitu) kitab yang berisi catatan (amal). (83 : 18-20)"


Sama ada kita sedar atau tidak, kita sedang dalam satu perjalanan menuju kepada Allah SWT. Satu perjalanan yang penghujungnya pasti. Dan di SANA, kitab catatan amalan akan diserahkan.

"Maka adapun orang yang catatannya diberikan dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang amat mudah, dan dia akan kembali kepada keluarganya (yang sama-sama beriman) dengan gembira." (84 : 7-9)

"Dan adapun orang yang catatannya diberikan dari sebelah belakang, maka dia akan berteriak, 'Celakalah aku!' Dan dia akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)." (84 : 10-12)

Segala yang diberi ini hanya beberapa perbandingan pilihan yang pasti kita tempuhi. Sama ada kita akan berasa bahagia atau celaka di akhirnya.

Semua kita pasti mahukan kebahagiaan, namun kebahagiaan seperti mana dan bagaimana yang kita kejar. Adakah yang bersifat sementara atau yang bersifat kekal? Kita yang berhak menentukan. Masih belum terlambat untuk muhasabah bersama dan terus berusaha mengejar kebahagiaan yang kekal di SANA. Allah SWT memberikan kita akal untuk berfikir, tenaga untuk berusaha dan yang paling penting, panduan untuk kita sepanjang perjalanan ini, Al-Quran dan As-Sunnah... insyaAllah..

Syed Qutb berkata: “Mereka yang melihat kezaliman di sepanjang jalan dan menemui pencerobohan di setiap tempat, tetapi tangan dan lidahnya tidak bergerak padahal mereka mampu menggerakkannya, mereka itulah yang tidak makmur hatinya dengan Islam. Sekiranya hati mereka makmur dengan Islam nescaya mereka berubah menjadi mujahidin.
Oleh itu, orang yang beriman yang berjiwa Islam adalah sentiasa bergerak dan menggerakkan. Mereka yang bersikap tunggu dan lihat dan berjanji hendak menggabungkan diri dalam dakwah setelah nampak bibit-bibit kejayaan Islam,
maka dia adalah orang yang lemah’ – Muntalaq

InsyaALLAH, rasa nak share a series of lecture about Sciences of Al-Quran daripada Sheikh Yasir Qadhi... InsyaAllah, a very very good speaker dan sheikh ni akan mengupaskan perkara-perkara yang berkaitan dengan Al-Quran, kefahaman ttg Al-Quran, sejarah Al-Quran, pembacaan Al-Quran... bukanlah ia membincangkan perkara-perkara sains (biology, physics, chemistry) yang telah disebut dalam Al-Quran spt yang selalu kita bace atau dgr.

Selamat menonton, smg kita dapat memahami Al-Quran yang menjadi panduan & petunjuk kepada kita dalam perjalanan yang panjang ini. InsyaAllah... (^_^)



How can u defend the Al-Quran if u don't know about Al-Quran??

No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran