بسم الله الرحمن الرحيم

"The greatest weakness of most humans Is their hesitancy to tell (show) others, How much they love them While they're alive."
"It’s death whether by killing or by cancer; it’s the same thing,” he said the day after he was chosen Hamas leader in Gaza. “Nothing will change if it’s an Apache (helicopter) or cardiac arrest. But I prefer to be killed by Apache" - Asy Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi, My Inspirational DR...

Friday, June 11, 2010

Kena banyak fikir nai...

بسم الله الرحمن الرحيم
salam'alayk...

Beberapa hari lalu, selepas kejadian Flotilla, kapal bantuan 10 000 tan makanan ke GAZA diserang oleh si Israel Laknatullah, aku terbaca pula satu ayat dalam surah al-baqarah,ayat 164:

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering) -nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; Sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan." (2:164)

Astaghfirullah. Aku terpana ketika membacanya. Seperti ayat ini memang diturunkan untuk hari itu. Saidina Umar ra ketika mendengar kembali ayat surah Ali-Imran, ayat 144, terduduk, terhenyak setelah sahabat karibnya, Saidina Abu bakar ra membacakan ayat tersebut di hadapannya. Terasa seperti baru itu ia diturunkan, walaupun ia sudah lama diturunkan. Sebabnya benda itu tidak berlaku. Sungguh sukar rasenye mengambil ibrah darinya.

Yerp, pasti semua pernah membaca, mendengar, mengikuti scr jauh atau dekat peristiwa Flotilla ni. Seperti ayat di atas, segala yang berlaku di dunia ini sepatutnya menjadi muhasabah bagi diri kita, sejauh mana kita merasai ISLAM itu HIDUP dalam KEHIDUPAN kita.

Kita tidak akan dapat merasai sesuatu jika kita tidak cuba memahami dan menghayatinya. Manusia, selagi benda itu tidak berlaku pada dirinya, selagi itulah ia merasakan segalanya bukan untuk dirinya. Sungguh, manusia itu perlu berfikir.

Kita, yang memahami kepentingan dakwah & mempunyai fikrah Islam sepatutnya akan sensitif dengan isu-isu yang menimpa umat Islam. Peka dan ambil tahu. Bukan hangat kerana isu. Bagaimana jiwa yang tidak sensitif dengan saudara-saudara seaqidahnya hendak berkongsi syurga dengan mereka? Mereka yang telah dijanjikan ke syurga Allah taala adalah semua nya orang-orang yang sensitif, peka dan berjuang dengan seluruh yang ada pada dirinya pada jalan Allah. Dan kita, jika hanya duduk senang lenang, masih mampu bermimpi syurga?

Ketika menelaah Immunology untuk final tempoh hari, aku terfikir kembali apa yang pernah disebut oleh shbt ku tempoh hari. Apa la yang ada pada kita ni sgt smp kita nak bangga dan bongkak dengan Allah? Kalo Allah takdirkan satu cell dalam berbillion2 cell dalam tubuh kita ni jd autoreactive, become tumor, kemudian benign, malignant then metastasize pulak, ape pun kita xmampu nak halang. Tu pun susah sgt nak syukur!

Btol2. Kita ni xlebih ape2 pun dari mereka yang lain di luar sana. Mungkin bila tengok orang afrika (at least World Cup 2010 kat cni!), kurus kering, xpakai baju semua, kita rase jijik. Tapi pernahkah kita terfikir, mereka yang di sana mungkin lebih baik dari kita yang ade mcm2 ni. They don't even know about Islam, ataupun kata mudah org2 JAHIL. Xda duit, xda harta, dan semua serba kekurangan. Tapi kita yang tahu ttg ISLAM, belajar pendidikan Islam dari darjah 1 smp tgkat 5 scr formal, semua dapat, tapi tak buat ape pun jugak bila Islam dipermainkan! So fikir-fikirkan lah.

InsyaAllah, moga ape yg terlintas dalam kepala ketika ini mampu menghidupkan hati-hati yang mahu berfikir dan merasai. (hati pun pikir ek?)..

get to move to friday prayer now!! Hayya Alassolah ~ Hayya Alalfalah ~

Wallahu'alam.

@ Gen Zajaczka 15


No comments:

Iqra'.... Bacalah Quran, Nescaya Hatimu Menjadi Tenang....

Listen to Quran